Elementy systemu szkoleniowego dotyczą
zarówno jego podmiotowego, jak i przedmiotowego zakresu.
Aby poszczególne elementy szkolenia przyniosły oczekiwane efekty
muszą zawierać w sobie pewien zbiór podstawowych zadań, czy czynności.
Propozycje przedstawione poniżej mają oczywiście charakter przykładowy,
niemniej jednak mogą posłużyć do zbudowania struktury dopasowanej
do własnych potrzeb.
Na elementy podmiotowe składają się następujące osoby i związane
z nimi czynności:
menedżer szkolenia wraz z pracownikami:
zebranie informacji od kierowników liniowych o potrzebach
szkolenia;
ustalenie listy uczestników szkolenia;
sformułowanie celów cząstkowych i końcowych dla poszczególnych
profilów szkolenia;
pozyskiwanie wykładowców i instruktorów jako nauczycieli;
przy braku własnej infrastruktury dydaktycznej ulotkowanie
szkolenia w firmie zajmującej się szkoleniem pracowników;
uczestnicy szkolenia:
zgłoszenie deklaracji uczestnictwa w szkoleniu;
uczestnictwo w zajęciach;
czytanie lektur, wykonywanie zadań przewidzianych
programem szkolenia;
wykładowcy, instruktorzy, opiekunowie grup:
sprecyzowanie końcowych celów operacyjnych poszczególnych
przedmiotów, wykładów, zajęć;
strukturalizacja materiału szkolenia;
prowadzenie zajęć;
konsultacje, opieka, informowanie przełożonych o
przebiegu szkolenia;
Z kolei wśród przedmiotowych elementów szkoleń wskazać
można:
cel ogólny
określenie sposobu szkolenia oraz efektu końcowego
(podstawą powinien być zapis w planie strategicznym firmy);
metody i formy szkolenia
dostosowanie metod i form do profilu szkolenia;
opracowanie pomocy dydaktycznych;
infrastruktura dydaktyczna
dostosowanie do wymogów dydaktyki sal wykładowych
i stanowisk pracy;
pozyskiwanie pomocy dydaktycznych;
zasoby materiałowe
pozyskiwanie niezbędnych środków finansowych;
ustalenie i pozyskanie zabezpieczenia logistycznego
dla przebiegu procesu szkolenia;
ułatwienia
zgromadzenie zarządzeń i wytycznych zespołu
kierowniczego w sprawie organizacji i przebiegu szkolenia.