korzyści
Korzyści płynące ze szkoleń
dla firmy nie ograniczają się tylko do wzbogacenia wiedzy i umiejętności
pracowników. Szkolenia wywierają też wpływ na funkcjonowanie firmy
na rynku, w otoczeniu społecznym, czy na wewnętrzne stosunki w samej
firmie. Przeszkoleni pracownicy potrafią sprostać wymogom związanym
z daną pracą. To jest główna i najważniejsza korzyć ze szkoleń
- pracownicy wiedzą co, kiedy i jak robić. To pozwala poprawić ilość
i jakość wyrobów czy usług, co w prostej linii wiąże się ze wzrostem
efektywności. Szkolenie prowadzi do zwiększonej sprawności w wykonywaniu
zadań, a to powoduje ograniczenie potrzeby korekty i kontroli podwładnych
ze strony kierownictwa.
Szkolenie niesie za sobą sygnał dla pracowników, że firma o nich
dba i traktuje poważnie ich potrzebę rozwoju, co ma duży wpływ na
kształtowanie motywacji pracowników. Pracownicy dostrzegają, że
szkolenie tworzy im nowe możliwości w zakresie podejmowania trudniejszych
zadań, co może też mieć odzwierciedlenie w płacy. W wielu organizacjach
uczestnictwo w szkoleniu jest rodzajem nagrody za dobrą pracę, wyróżnieniem
dostrzegalnym dla współpracowników.
Szkolenie może wspierać utożsamianie się pracownika z organizacją,
lepsze rozumienie jej misji i celów. Jasne przedstawienie wartości
i celów pozwala na ich przyswojenie. Gdy pracownik potrafi określić,
do czego dąży organizacja, jest także świadom tego, jaki może być
jego wkład w realizację celów.
Szkolenie może mieć wpływ na zmniejszenie fluktuacji pracowników,
gdyż ułatwiając pracę oraz przygotowując do nowych obowiązków, może
zapobiec odejściom, co obniży koszty zwolnień i rekrutacji. Szerokie
możliwości przeszkolenia powodują, że w pracownicy są też jednoczenie
potencjalnymi kandydatami na ewentualne wolne stanowiska. Tworzy
się wewnętrzny rynek pracy.
Szkolenie daje bardzo duże możliwości w sytuacjach trudnych dla
firmy, gdy zachodzi nagła potrzeba zamian bądź też zmiany zaszły
i pracownicy muszą poradzić sobie z nimi. Szkolenie może być sposobem
na zwiększenie elastyczności pracowników w podejściu do problemów
reorganizacji, zdobycia przez nich nowych, niezbędnych umiejętności,
drogą przystosowywania ludzi do nowych warunków. Ta właciwość szkolenia
jest szczególnie ważna w transformującej się gospodarce, gdzie większość
przedsiębiorstw podlega radykalnym przeobrażeniom.
Szkolenia mają wpływ na komunikację wewnątrz przedsiębiorstwa. Pracownicy
mają okazję zetknąć się z osobami z innych działów przedsiębiorstwa,
wymienić doświadczenia i po prostu poznać się. Istotnym czynnikiem
poprawy wewnętrznej komunikacji mogą być wspólne treningi kierowników
i podwładnych. Jest to pole do nauki współpracy i do wypracowania
efektywnych sposobów porozumiewania się pomiędzy różnymi szczeblami
zarządzania. Szkolenie jest też sposobem rozpowszechniania i przekazu
kluczowych wartości kultury organizacyjnej. Pracownicy oswajają
się z tymi wartościami i uczą się przyjętych w organizacji schematów
działania.
|