|
ocena skuteczności szkoleń
Programy szkolenia i doskonalenia kadr powinny
zawsze podlegać ocenie. Po zakończeniu szkolenia nietrudno uzyskać
mierniki oceny, jednakże ważniejsze są faktyczne wyniki pracy przeszkolonego
pracownika.
Ocenę wyników szkolenia można prowadzić na czterech poziomach:
pytając o zadowolenie tych, którzy w nim uczestniczyli
- będzie to ich subiektywna ocena wiedzy trenera i jego sposobu
nauczania,
pytając, czy zmieniły się postawy, czy pracownicy
mają nowe umiejętności bądź potrzebną wiedzę - można to sprawdzić,
testując nabytą wiedzę i umiejętności w określonym czasie (trzy
do sześciu miesięcy po szkoleniu),
pytając o faktyczną zmianę w wykonywaniu pracy; ta
zmiana może być bezpośrednio zaobserwowana przez przełożonego, bądź
też można o niej wnioskować na podstawie polepszających się z czasem
wyników ocen pracowniczych,
pytając o całościowy wpływ szkolenia na firmę.
Tutaj rozważać można: ilość skarg, ilość absencji, ewentualną poprawę
efektywności, zwiększoną wydajność, stosunek kosztów szkoleń do
zwiększonych zysków wypracowywanych przez przeszkolonych; ocena
tego elementu jest najtrudniejsza, jako że nie ma bezpośrednich
wskaźników tego, na ile szkolenie pomogło w zmianach w firmie.
Najczęściej o ocenę szkolenia pytani są jego uczestnicy. Opinię
tego rodzaju uzyskuje się zazwyczaj za pomocą kwestionariuszy. Przygotowując
kwestionariusz należy pamiętać, aby pytać się o to, jaki jest lub
był wpływ szkolenia na osiągnięcia zakładanych celów, nie za o
same osiągnięcia. Należy również ograniczyć się tylko do takich
pytań, na które uczestnicy szkolenia potrafiliby odpowiedzieć.
Ocenę szkolenia, w tym ocenę efektywności programów szkolenia, można
uzyskać także od realizujących je wykładowców i instruktorów. Ocena
efektywności programów przez oszacowanie stopnia w jakim realizują
one wytyczone cele, uzyskane na tej drodze, ma duże znaczenie. Przede
wszystkim prowadzi do uzasadnienia wydatków poniesionych na szkolenie
oraz pozwala zidentyfikować obszary, które dzięki szkoleniu mogą
być usprawnione.
|
|