Spodziewane efekty szkoleń należy rozpatrywać w dwóch, zazębiających się aspektach - z punktu widzenia pracowników oraz z punktu widzenia organizacji.
Efekty szkolenia w wymiarze pracowniczym powinny odegrać bardzo dużą rolę w procesie motywacyjnym. Jak bowiem wynika z badań, uczestnictwo w szkoleniach jest jednym z najwyżej cenionych przez personel bodźców niematerialnych. Wpływają one pozytywnie na nastawienie pracownika do pracy, czyniąc go przy tym bardziej wydajnym i użytecznym dla jednostki.
Motywowanie pracowników poprzez szkolenia może przynosić też wymierne efekty w sytuacji, gdy pogłębianie wiedzy i wykorzystywanie nowych umiejętności wiąże się w perspektywie z lepszym wynagrodzeniem.
Z punktu widzenia organizacji konsekwentne rozwijanie zasobów ludzkich poprzez szkolenia, treningi, sesje edukacyjne także powinno przełożyć się na wymierne korzyści, wśród których wskazać można między innymi:
przyczynianie się do wzrostu zaangażowania pracowników, gdyż w trakcie szkoleń przedstawia się im wartości cenione przez firmę, co jednoczenie wzmaga identyfikację z przedsiębiorstwem, ponieważ ludzie lepiej rozumieją cele i zasady jego działania;
poprawianie komunikacji z pracownikami, szczególnie gdy organizuje się wspólne warsztaty kierownictwa i personelu, podczas których rozwiązuje się konkretne problemy;